SESUAI KE BERNIAGA DALAM EKONOMI SEKARANG?



Jika anda masih belum sedar, ekonomi di Malaysia sedang kearah recession (kemelesetan). Jika anda membaca laporan dari bank dunia, dijangka kadar pertubuhan ekonomi Malaysia akan perlahan pada tahun hadapan.

MALAYSIAS ECONOMY GROW SLOWER EXPECTED - WORLD BANK












Selain itu, index Malaysia (FBMKLCI) telah jatuh harga terendah iaitu dari harga 1,895.18 pada 19 April 2018 dan kini telah jatuh sehingga ke paras 1661.96 pada 16 Disember 2018.

APAKAH KESANNYA?


πŸ”» EKONOMI MELESET
Pertumbuhan ekonomi perlahan dan tidak kukuh

πŸ”» PEMBANGUNAN NEGARA
Tiada lagi pembangunan infrastruktur negara yang bakal menguntungkan atau menarik pelabur luar.

πŸ”» PROJEK DIBERHENTIKAN 
Kerajaan akan memberhentikan atau postpone projek-projek mega

πŸ”» PENGURANGAN BAJET
Peruntukan bajet akan berkurangan untuk syarikat-syarikat kerajaan,GLC atau pun swasta yang menyebabkan kurangnya peluang perkerjaan

πŸ”» VSS & PEMBERHENTIAN
Syarikat-syarikat bakal membuang atau menawarkan VSS kepada pekerja bagi mengurangkan kos overhead perniagaan

πŸ”»KERUGIAN BILLIONS RINGGIT
Kerajaan bakal kerugian billions ringgit disebabkan kejatuhan harga saham dan harga minyak

πŸ”» KADAR JENAYAH MENINGKAT
Pengangguran bakal menyebabkan kadar jenayah meningkat diatas desakan kehidupan kerana tiada pekerjaan atau sumber pendapatan.

πŸ”» PELABUR LARI
Kebanyak pelabur bakal undur diri dan tidak akan melabur di Malaysia

πŸ”» PENUTUPAN KILANG
Kilang-kilang bakal memberhentikan operasi dan menggulung tikar kerana tidak mampu membiayai kos-kos operasi.

dan pelbagai lagi kesan yang akan kita lihat didalam tempoh 2019 dan 2020.

JADI SESUAIKAN MASA INI UNTUK KITA BERNIAGA?

Pada ketika inilah masa yang paling sesuai untuk rakyat Malaysia berniaga dan melabur, ada pepatah english didalam pelaburan yang berbunyi

"BUY the FEAR, SELL the GREED"

yang bermaksud, beli ketika ketakutan, dan jual ketika ketamakan. Apa yang boleh kita kaitkan dengan maksud ini dengan perniagaan ialah, disaat orang tengah takut dengan isu-isu seperti inflasi, kejatuhan ekonomi dan sebagainya. Inilah masa yang TERBAIK untuk anda mencari peluang.

Sebagai contoh, jika ada 1,000 orang dibuang pekerjaan dan mereka tidak pernah menceburi bidang perniagaan. Ini memberi peluang kepada kelas-kelas perniagaan atau peluang-peluang stokist dan agen untuk membuka peluang sumber pendapatan untuk mereka.

Bukan setakat itu, dengan wujudnya pelabur dan peniaga baru didalam Malaysia, anda membantu pertubuhan ekonomi Malaysia tanpa anda sedar. Dengan perniagaan yang anda lakukan dan dengan jumlah segala cukai yang anda bayar membantu ekonomi Malaysia kearah lebih baik.

Jangan takut untuk membayar cukai, kerana setiap nilai sumbangan anda dengan membayar cukai, memberi anda peluang untuk mendapatkan pinjaman bank seperti loan rumah, loan perniagaan dan sebagainya.

Jadi berhenti mengadu, dan mulakan tambah pendapatan dengan perniagaan. Peluang terbaik untuk tahun ini ialah dengan ceburi industri 4.0.

Post a Comment

0 Comments